Wanneer je al jaren hardloopt. Wanneer je net begint met hardlopen. Of wanneer je er over nadenkt om het hardlopen (weer) op te pakken. Een goed hardloopschema is essentieel voor je progressie, het voorkomen van blessures en het leuk houden van het hardlopen.

Wat wij veel zien is dat mensen geen rekening houden met de twee belangrijkste factoren die voor jou je hardlopen mogelijk maken. 1) je cardiovasculaire systeem (hart, longen en bloedvaten). 2) je houding- bewegingsapparaat (alle botten, spieren, weefsels en andere structuren die het mogelijk maken dat je hardloopt).

Veelal houden je hart en longen het wel vol om een aantal kilometer lekker te rennen. Zelfs zo goed dat je denkt dat je het ook wel 3 of 4x per week kunt gaan doen. En daar heb je gelijk in. Cardiovasculair gezien dan. Want al deze kilometers moet je jezelf voortbewegen middels het aansturen van je lichaam. Elke stap moet worden opgevangen en elke pas wordt je ook weer voortgestuwd. En hier komt vaak het probleem om de hoek krijgen waardoor beginnende, en ook ervaren, hardlopers stoppen of moeten minderen met lopen.

Blessures, pijntjes en fysieke klachten als gevolg van overbelasting van het houding- en bewegingsapparaat. En dit is gewoon zonde.

 

Maar! Dit kan in veel gevallen voorkomen worden. Door het maken van een hardloopschema die je precies verteld wanneer je wat moet lopen. Welke zones je moet aanhouden. Of het een lange duur is. Intervaltraining. Of misschien wel een all-out sprinttraining. Alles facetten van het hardlopen moet je meenemen in je trainingen om in totaal een betere loper te worden. Daarnaast regelmatig contact en evaluatie met degene die je programma heeft geschreven. Zodat over- of onderbelasting meteen aangepast kan worden.

Fitfactorij kan je hiermee helpen en gaat graag met jou zitten om jou hardloopschema te maken. Daarnaast houden wij graag de vinger aan de pols en passen waar nodig je programmering aan.

NEEM CONTACT OP MET KIM VOOR MEER INFORMATIE